
Kontrakt B2B – czym jest i dla kogo będzie to najlepszy wybór?
Przeglądając oferty pracodawców, coraz częściej można znaleźć ogłoszenia, których autorzy dopuszczają współpracę na zasadach business-to-business. Warto więc odpowiedzieć na pytania, co to jest umowa B2B, na czym polega taki model kooperacji oraz czy B2B jest korzystniejsze niż standardowa umowa o pracę i jaki zakres odpowiedzialności powoduje. Sprawdź nasz poradnik, w którym szczegółowo tłumaczymy wszystkie kluczowe zagadnienia.
Czym są umowy B2B?
Osoby współpracujące z innymi podmiotami na podstawie kontraktów business-to-business nazywane są samozatrudnionymi i rozliczają się za pomocą faktury. Co to jest umowa B2B i na czym polega? To stosunek cywilnoprawny zawierany pomiędzy dwoma podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą (np. spółkami lub firmami jednoosobowymi). Strony określają między innymi rodzaj świadczonych usług, wynagrodzenie, terminy realizacji, wzajemne obowiązki stron oraz zakres ich odpowiedzialności.
Zalety i wady B2B
Tego rodzaju kontrakt może być korzystniejszy dla pracownika niż tradycyjna umowa o pracę z uwagi na liczne zalety takiej formy współpracy, jak np.:
- większa elastyczność – polega ona na tym, że umowa B2B daje stronom dużą swobodę w negocjowaniu warunków, takich jak wysokość wynagrodzenia za wykonaną, zakres obowiązków czy forma rozliczeń,
- możliwość świadczenia usług dla różnych zleceniodawców – własna firma,inaczej niż zatrudnienie na etacie, umożliwia samozatrudnionym wykonywanie usług dla więcej niż jednego podmiotu,
- możliwość wyboru najkorzystniejszego sposobu opodatkowania – strony mogą korzystać z różnych form rozliczania się z fiskusem, takich jak zasady ogólne, podatek liniowy czy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,
- możliwość odliczenia kosztów prowadzenia działalności – osoba samozatrudniona, która zawarła kontrakt B2B, może swobodnie odliczać od dochodu wydatki związane z działalnością, by zmniejszać wysokość zaliczek na podatek dochodowy.
Należy jednak pamiętać, że tak uregulowane świadczenie usług nie jest pozbawione ograniczeń, a jednym z nich są wyższe koszty prowadzenia biznesu. Na czym polega odpowiedzialność przedsiębiorców? Samozatrudnieni muszą samodzielnie opłacać składki ZUS, podatki oraz inne koszty operacyjne. Jednocześnie, inaczej niż przy umowach o pracę, nie przysługuje mu prawo do urlopu wypoczynkowego, macierzyńskiego lub ojcowskiego, wychowawczego oraz innych świadczeń pracowniczych.
Umowa B2B – korzyści po stronie pracodawcy
Bardzo często kontrakty business-to-business okazują się korzystne także dla zleceniodawców, którzy nie muszą ponosić wielu obciążeń wynikających z przepisów Kodeksu pracy. Do podstawowych zalet B2B po stronie pracodawców zalicza się:
- niższe koszty zatrudnienia – pracodawca nie musi odprowadzać składek ZUS, podatków i innych nakładów, obowiązkowych przy zatrudnianiu pracowników na etacie,
- brak konieczności zapewnienia miejsca oraz narzędzi do pracy,
- większa elastyczność zleceniodawców w zakresie organizacji współpracy i wyboru wykonawców,
- brak ryzyka związanego z niezdolnością do pracy pracownika, np. z powodu choroby czy wypadku.
Umowa B2B – odpowiedzialność osoby samozatrudnionej
Prowadzący biznes za swoje zobowiązania odpowiadają prywatnym bądź firmowym majątkiem – zależnie od sposobu organizacji działalności. Oznacza to, że osoba samozatrudniona ponosi pełną odpowiedzialność za realizację usługi. W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania pracy przedsiębiorca może zostać wezwany przez swojego klienta, np. do uiszczenia kary umownej. Warto wspomnieć o jeszcze jednym istotnym obowiązku, z jakim wiąże się umowa B2B – odpowiedzialność za opłacanie podatku dochodowego, podatku VAT i innych zobowiązań, związanych z działalnością gospodarczą, np. składek ZUS, ciąży w tym modelu na przedsiębiorcy, który musi terminowo wywiązywać się ze wszystkich zobowiązań.
Kiedy przejście na business-to-business się opłaca?
Przejście ze standardowej umowy o pracę na business-to-business najbardziej opłaca się w następujących przypadkach.
- Jeśli chcesz mieć większą swobodę w zakresie planowania i organizacji.
- Jeśli chcesz wynegocjować wynagrodzenie wyższe, niż gwarantowałby Ci to etat.
- Jeśli chcesz mieć możliwość odliczania kosztów uzyskania przychodu w pełnym zakresie, by móc obniżyć wysokość podatku dochodowego.
Umowa o pracę czy B2B?
Świadczenie usług na rzecz pracodawcy nie zawsze musi wiązać się z zatrudnieniem w jego firmie. Zastanawiasz się, czy korzystniejsza będzie dla Ciebie umowa o pracę czy B2B? Pamiętaj, że odpowiedź nie zawsze jest jednoznaczna, a różnice między tymi dwiema formami współpracy polegają m.in. na przeniesieniu obowiązków podatkowych, zwiększeniu kosztów oraz rozszerzeniu odpowiedzialności po stronie wykonawcy. Z drugiej strony samozatrudnienie daje większą swobodę organizacyjną i może zapewnić Ci wyższe zarobki niż zatrudnienie na etacie.